Min deltagelse på bryllupsmesse lærte mig en masse

Posted on Posted in Uncategorized

Det er egentlig ved at være noget tid siden jeg deltog på bryllupsmesse i henholdsvis Aarhus og Vejle. Jeg har et stykke tid gået og summet over, hvad min endelige oplevelse så egentlig var omkring det hele. Der er generelt meget blandet meninger i min branche, om hvorvidt messedeltagelse er noget der bidrager til virksomheden eller ej. Og jeg tror der kan være rigtig stor forskel på brancher imellem, om hvorvidt messer er godt.

 

For mit vedkommende har det været en større investering at deltage, da det jo ikke kun er udgifter til selve messestanden der skal betales, men i allerhøjeste grad også alle de blomster der skal bruges. Det har været en oplevelse at deltage, hvor jeg har leget, udforsket og presset mig selv ud af min comfort zone. Jeg har mødt masser af dejlige, positive mennesker og blevet enormt rørt over al den positive feedback jeg har fået. Ikke bare fra kommende brudepar, men også fra medudstillere som var vilde med mine designs.

 

Den overvejende grund til at jeg meldte mig til de 2 messer var og er, at jeg er et værksted uden detailbutik. Jeg er ikke placeret på en trafikeret gågade, hvor forbipasserende bliver bekendte med min stil og service. Jeg skal ud og gøre opmærksom på mig selv på andre måder, og her var det jeg tænkte at bryllupsmesse måtte være det oplagte sted for mig.

Min overordnede konklusion er dog at der kommer til at gå en rum tid før jeg igen kaster mig over sådan et event – hvis jeg overhovedet kommer til det igen. Og hvorfor så det, tænker du måske? hvis der var positiv feedback og stor interesse for min stand, hvorfor så ikke gentage “succesen” og blive opdaget noget mere?

 

Det helt enkle svar er afstemningsforventning og produktforståelse. Og det giver måske ikke så meget mening uden en dybere forklaring – den kommer her!

Min oplevelse er, at ja mange var begejstret og mange efterlod deres kontaktinformation, som jeg efterfølgende har fulgt op på. Men jeg har også indset at jeg har en stor opgave i at forene den inspiration kommende brudepar kommer med, med det budget de som udgangspunkt har til rådighed. Hvorfor det at hyre én som mig til at skabe de visuelle rammer omkring sin fest, koster mere end fødselsdagsbuketten. For det koster penge at hyre et andet menneske der lever, ånder og hver dag går efter at perfektionere sit arbejde for sine kunder. Jeg kan et håndværk, noget specielt og yder en høj service, ved hver eneste af mine kunder.

 

Jeg elsker selv at hente visuel inspiration via diverse medier som Pinterest, Instagram og plain and simple – Google. Det BUGNER med smukke udsmykninger, overdådige brudebuketter og eventyrligt dekorerede vielsesceremonier. Udfordringen er bare at mange kommende brudepar, ikke har nogen en føling med hvad det koster, det de sidder og drømmer om. Jeg oplever jævnligt at brude henvender sig til mig med billeder fra high end bryllupper, hvor der er brugt langt flere penge end hvad den almindelige dansker har til mulighed for.

 

Jeg går rigtig meget op I at spørge ind til budget som noget af det allerførste, således jeg ikke kommer til at vise dem elementer, de ikke har råd til. Men jeg kan se at jeg selv har fået et vis “blindt punkt” overfor mine kunder, når jeg antager at de selv kan sortere i strømmen af billeder og inspiration de selv søger, ud fra deres budget.  For det er der mange der har svært ved.

 

Mit råd er at man som kommende brudepar skal tage et aktivt valg om at man ønsker at hyre en professionel til at stå for blomster og udsmykning til den store dag. Og hvad der er  super vigtigt er at man, inden man overhovedet går i gang med at søge inspiration, skal have sat sig for hvor vigtigt udsmykning og blomster er for en, i forhold til alle de andre poster der er ved et bryllup. Ligesom man har sat sig et budget for kjole, ringe, festlokation samt mad og drikke mv. Og så må man afstemme sine drømme og forventninger ud fra dette.

Måske er det helt okay at man drøner i Bilka og selv køber blomsterne et par dage før selve dagen og får hjælp af gode veninder og familie til at pynte bordene og lave sin brudebuket. Det kan blive så fint og smukt og det kan være et hyggeligt element man tænker tilbage på med smil. Men vil man gerne noget mere komplekst eller overdådigt eller frygter man det vil blive mere stressende end hyggeligt, så er det en rigtig god ide at hive fat i professionel hjælp.

 

Når man køber et produkt fra mig eller andre florister, følger der en palet af ydelser med. Som kunde betaler du ikke kun for selve blomsterne (Det kommer der snarligt et blogindlæg omkring). Der ligger et håndværk til grund for det endelig resultat. Overordnet kan nævnes design og ide, arbejdstid til produktion og opstilling foruden selve blomsterne.

Min erfaring må være at bryllupsmesser er godt for at afstive selvtilliden, men lektien må være, at jeg skal lære at have den rette tilgang til mine mulige kunder. Jeg kan ikke forvente at de ved hvad blomster og den service der følger med, koster. Min mission vil helt klart være at få udarbejdet et materiale til interesserede brudepar der kontakter mig, som giver dem en præsentation af hvad et samarbejde med mig indeholder. Hvad det betyder, når jeg kalder mig deres blomster PA’er (personlige assistent). For jeg tror oprigtigt ikke at de fleste brude skyder bevist så skævt på pris i forhold til de drømme de har og viser inspirationsbilleder af. Det er simpelthen fordi det er et område de på ingen måde normalt beskæftiger sig med og derfor heller ikke har en føler af, hvad skal koste. Mange forundres over at de kan købe en smuk buket på en hverdag i den lokalte blomsterbutik til 300 kr. men skal betale +1400 kr for en brudebuket.  For mange er det mere ligetil at en skræddersyet brudekjole selvfølgelig koster mere end hverdagstøj og at mad udarbejdet specifikt til dem og deres fest, koster mere end frysepizzaen fra supermarkedet. Kommende brudepar skal ikke hakkes på, for måske at komme med urealistiske drømme og ønsker i forhold til budget. Men de skal oplyses og uddannes i, hvorfor vores produkter koster det de koster. og så skal vi guide dem i, og vejlede dem til et resultat der passer både dem og deres pengepung, om de har knapt så stort et budget, eller til dem som har mere.

 

//Maria

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *